Michael Eisenberg

Velkommen til Dansk Rally Clubs hjemmeside

Michael Eisenberg

 

Grønnegade 43

 

1107 København K

 

michael@intercom.nu

 

Født: 25. maj 1950

22 21 43 17

 

www.intercom.nu

 

www.oresundrally.org

Erhverv:

Cand.mag. i dansk og historie fra Københavns Universitet 1981.

 

Arbejdede fra 1982-1992 i Dansk Shell med markedsføring og generel ledelse.

 

Siden 1993 ejer af kommunikationsfirmaet Intercom.

 

 

Rallyhistorie:

Fra 1969 til 1975 kørte jeg orienteringsløb med min jævnaldrende gymnasiekammerat fra Efterslægten, Carsten Brandrup, der også er medlem af DRC. Først i Carstens DKW Junior (vi burde holde en klubaften om vore oplevelser med den bil), siden i hans lækre, tunede Datsun 100A. Vi nåede op blandt de bedste på Sjælland i juniorklassen, men rally trak mere og mere.

 

I 1972 kørte jeg mit første rally, det var med John Nordahl Jensen, en af tidens allerdygtigste danske rallykørere. I 1974 kørte jeg sæsonen som codriver for John som reserve for Lars Hjorth Jensen, der byggede hus. Vi vandt DM i rally med en Toyota Corolla Levin Coupé magen til Ove Anderssons og blev nr. 2 i Rally Baltic. John Nordahl var landets suverænt bedste rallykører det år.

 

Fra 1978-1982 kørte jeg med Jesper Jacobsen i en underlegen Toyota Starlet 1300. Alligevel kørte Jesper regelmæssigt bilen i Top 10 i løb, hvor Jens-Ole Kristiansen satte teten i sin Opel Ascona 400.

 

Fra 1982-84 kørte jeg en række løb med Knud Berg, måske det største talent, der aldrig nåede toppen i rally. Vi blev nr. 10 i et løb til Nordisk Mesterskab (Monroe Rally 1982) i en standard Talbot 424 med 120 HK. I Neustadt Rally 1984 lå vi nummer to eller tre generelt i en af Jens-Ole udlånt Ascona 400, da motoren bogstavelig talt eksploderede ved starten på sidste hastighedsprøve. Knud stoppede herefter sin karriere, selv om han havde internationalt format.

 

I 1984-85 kørte jeg med Jørgen Nielsen. I Metz Rallye 1984 i Sydtyskland kørte vi for Konrad Schmidt (Audis fabrikstuner) i en Audi Quattro A2 i et løb mod teamets andre kørere Walther Röhrl i en S1 med over 500 HK og Harald Demuth i en bil magen til vores. Vi lå til en tredjeplads generelt, da en turboskade slog os tilbage til femtepladsen. Konrad Schmidt tilbød os bilen for resten af sæsonen, men ingen i Danmark havde dengang penge til den slags pjat. Det var en af mine største motorsportsoplevelser.

 

I 1985 vandt jeg DM i rally med Jørgen Nielsen i en 170-hestes Opel Kadett. Hele året igennem lå vi lige i hælene på Jens-Ole Kristiansen og Marianne Pedersen i en Peugeot 205 turbo 16.

 

I 1986 tilbød Ford Motor Company gennem Jørgen Esbensen mig at være codriver for en af tidens store navne, Stig Andervang, i en Ford RS 200, en firehjulstrukken gruppe B bil med 450 HK af den type, der blev forbudt af FIA, fordi de var så farlige. Løbet var Monroe Rally 1986 tællende til Nordisk Mesterskab. Vi vandt løbet med vist nok 12 minutter foran nummer to, Søren Mikkelsen og Niels Jørgen Iversen i Opel Ascona 400, og dermed var min rallykarriere slut.

 

Frem til 1992 kørte jeg manøvreprøver med to Toyota Corolla GT 16 Coupé med den 16-ventilede motor. Et år blev jeg nr. 2 i sjællandsmesterskabet i gruppe N efter intens kamp med Lars Kragh, der i dag kører Porsche 911 GT3.

 

 

Biler:

Jeg har kørt motorløb i eller ejet blandt andet DKW Junior 1962, Datsun 100 A 1971, Toyota Corolla 1600 Coupé DOHC 1972, BMW 2002 tii 1973, Sunbeam 1600 1977, Opel Kadett GT/E 1978, Toyota Starlet 1300 1978, Ford Escort 1600 Mk II 1978, Opel Ascona 400 1981, Opel Manta GT/E 1983, Audi Quattro A2 1982, Opel Kadett GS/E 1985, Ford RS 200 1986, Toyota Corolla GT 16 Coupé 1984 og 1987, Toyota Celica 2000 4WD 1988, BMW 135i Coupé 2007.

 

 

Andet:

Tidligere medlem af DASU Historisk Udvalg.

 

Arbejder i disse år med Oresund Rally for fortidens, nutidens og fremtidens biler. Løbet er en platform for alle fremtidens bilteknologier.