Michael Lund

Velkommen til Dansk Rally Clubs hjemmeside

Michael Lund

 

 

 

2famlund@gmail.com

 

1978 - 1986 fulgte jeg tæt Brdr. Ørndrup i deres karriere i VW Golf GTI. Deres indsats og varme lange historier om heltemodige rallykørere rundt omkring i Europa gjorde stort indtryk og når de kørte af sted fra nabogården til mit barndomshjem var ventetiden til de kom hjem nærmest ulidelig. Deres far drev et lille landbrug hvor de havde værksted og her var jeg tilskuer til alle deres glæder og frustrationer over livet i rallysport.

Deres sølv medalje i DM 1983 i 1301-1600 gr. 2 samt deres indkøb af Jørgen Nielsens meget optimale gr. 2 Golf GTI gjorde stort indtryk dengang. Der var også andre som man fulgte dengang og blandt andet var Jens Ole Kristiansen det store idol på hjemmefronten og internationalt var Hannu Mikkola de store helte i mine unge drenge år.

Jeg oplevede også hvordan livet blev hårdt for Brdr. Ørndrup da mekanikken drillede i den optimale Golf og at den blev sat til side til fordel for landbrug og arbejdskarrieren. Dengang blev mit liv indviet i Rally sporten og jeg har fulgt med som aktiv på kryds og tværs i alle rallysportens genre lige til nu.

 

1985-1989 Stod i lære hos VW Audi i Slagelse.

 

1987 fik jeg mit kørekort og første licens i Kalundborg kørte manøvre prøver sammen med Troels Lund i Morris Mini Cooper. Jeg kørte selv lokale manøvre prøver i VW golf sammen med min fætter.

 

1988 kørte vi mange manøvre prøver sammen, 7cup turnering samt SM. Jeg kørte ligeledes selv sukkercuppen arrangeret som en lille turnering på 3 løb på Gørlev sukker fabrik i Mini clubman 1275 gt og en lånt Mini 1100 speciel.

 

1989-1990 manøvre prøver sammen med far i Mini'en.

1989 var der også købt en Ford escort 1300 som blev prøvet i 4 løb, det var ingen succes, den var gammel og træt og det blev ikke bedre af at vi væltede i den og hermed var første rigtige skade en realitet som gjorde ondt i stoltheden. Den blev solgt efter renovering i maj 1989 og jeg tog til USA for at arbejde.

Da jeg kom hjem i november 1989 købte jeg 2 Audi 80 1.6 s. Begge biler stod hos Henrik Sørensen i Slagelse og var Leif Frederiksen og Åge P Skovs gamle biler.

Begge biler var svært medtaget af rust og stod som vrag og adskilt. Det bedste fra de 2 biler blev renoveret og samlet til en bil.

 

1989-1991. Servicemand for Claus Jensen Peugeot 205 GTI gr A.

 

1990-1993 Audi 80 s 1301-1600 gr H. Motor 135 hk. Gearkasse med spær og bilstein undervogn og ventileret bremseskiver foran og tromler på baghjul.

2. kører var min far Troels Lund.

Audien var min første rigtige rallybil som kunne køre alt fra manøvreprøver til DM rally og det gjorde vi. Det var en sjov tid med en svær bil at holde kørende, motoren fejlede aldrig noget men dens gearkasse var svag og trækakslerne ligeså .

Bilen blev solgt efter sæsonen 1993.

 

1990-1993. Undervejs i denne tid var det blevet til flere rallyes som kortlæser hos Søren jensen Slagelse Opel Kadett GSI 1.8 Gr A blandt andet mit første snapphane rally i 1990 var sammen med ham. Senere kørte han i Opel Manta, hvor jeg hjalp som stand in for hans vanlige 2 kører .

 

Sammen med Rene pilegård Glostrup Peugeot 205 rally gr A blev det til mit første DM løb som 2. kører i 1991.

 

1994-1997. 2. kører hos Michael Andersen Ruds Vedby i Opel Manta 200 gr H . Vi kørte mange løb sammen ca 50 løb ,alt fra manøvreprøver til DM rallyes og Mantaen var en bom stærk rallybil som var bygget af Michael Mikkelsen som han vandt DM med i 1987. Efter en ulykke med bilen dengang renoverede han den med nyt karrosseri og mekanik og var næsten en ny bil da Michael Andersen købte den. Michael Andersen var en rolig chauffør og vi udgik aldrig.

 

1996. 2. kører hos Henrik Hansen Holbæk Ford Escort RS 2000 i 3 DM Rallyer som afløser for hans gamle 2 kører

 

1996. Kong Kristian Rally med Karsten Svensson i Opel Ascona

 

1998. 2. kører hos Henning Madsen København i Opel Manta 200 gr H.i DM rally.

 

1998 blev det også til 2 tyske rallyes med Claus Jensen i VW Golf GTI gr H. Rally Atlantis og Rally Holstein.

 

1998-2000. 2. kører hos Henrik Jensen Kalundborg VW Golf GTI gr H i DM rally samt Neustadt Rally.

 

1998-2001. Købte en meget brugt Opel Ascona 2.0 s gr H og restaurerede den og kørte flere forskellige løb, men kun for sjov da jeg havde travlt med 2 kører sædet.

 

2001. 2. kører hos Keld Siedler Ford Sierra cosworth Rs gr A. i DM rally

 

2002 . Jeg hjalp flere kører i denne sæson , blandt andet Tim svanholt i Finnskog rally i Norge som var EM tællende i hans Seat ibiza 2.0 gti gr N . Det var et forrygende snevejr og mange minus grader . Vi var 37 biler i klassen og blev nr 10 i klassen , DET var godt gået i den klasse fyldt med svenskere og nordmænd som var vandt til vinter turneringen og det var en fantastisk oplevelse.

 

2002. Det blev også til en general sejer i AK Mini Rally med Claus Jensen i Opel Kadett GSI.

 

2002. Det blev også til 3 DM rallyes med Steen Johansen i Peugeot 106 Maxi , en super fed rallybil med fantastiske køreegenskaber.

 

2003 - 2004 . 2. kører hos Henrik Jensen i Seat Ibiza 2.0 GTI i gr N i DM Rally samt Charlemagne rally i Frankrig og Snapphane rally i Sverige

 

2005. Min sidste sæson som 2 kører , var sammen med Troels lund i Mini'en og min første sæson i den historiske rally klasse. Jeg havde nu 3 vidunderlige børn , som selvfølgelig tager meget tid og Historisk rally giver plads til familie og motorløb.

 

2006 . Min første Historiske bil blev indkøbt , en Opel Ascona 2.0 S. Den havde stået i en lade i flere år og skulle gennem restaureres før den kunne køre. Den blev klar til 2007 sæsonen.

 

2006. 2 kører hos Preben Andersen I BMW M3 gr A i et Rallysprint, som vi vandt generelt.

 

2007- 2009. First stop Historic rally cup med Michael Koldsø som 2 kører, vi havde en fest og kæmpede mod Kurt meyer Volvo 142 og Kim Madsen Ford Escort RS MK 2. Vi lå til at vinde den første sæson, men pga arbejde i Milano Italien kunne vi ikke deltage i i et DM løb på Bornholm og den totale sejr gik fortjent til Kim Madsen.

2009 blev også en fatal sæson da vi knuste den gode Opel Ascona mod to træer i Randers. Det var skidt, for vi blev skadet og sad fastklemt, men underligt nok kom vi selv ud af det rygende vrag. Det værste var lige i sekundet at min kære far stod klar til start længere tilbage og måtte ikke starte , da en deltager var stået af for fuld musik.... min telefon var blevet væk og jeg kunne ikke ringe til ham og sige at vi var ok, men forslået. Heldigvis fik jeg fundet min telefon et stykke væk fra bilen og fik ringet til min far og min kære kone og fortælle at vi var ok, før de kære offentlige medier fik skrevet. Vi havde lige købt vores Audi Quattro, men den blev sat til side, da værkstedet var fyldt med smadret Opel Ascona og vi skulle rydde op først.

Vi købte 2 Gamle optimale Rally biler ugen efter ulykken, en berømt Opel Manta i 200, en svensk Opel Ascona 2.0 s som var næsten klar og tog alle de stumper som var tilbage fra vraget som blev knust i Randers og var klar med en frisk Opel Ascona 2.0 s til Schackenborg grus rally 3 uger senere. Det gav nogen genlyd at vi til trods for at vi knapt kunne gå, var klar kort tid efter. Vi kørte sæsonen færdig og fik rystet forskrækkelsen af os med gode resultater og fik selvtilliden tilbage. I efteråret blev alle mine Opel Ascona B reservedele solgt sammen med den ny istandsatte Opel Ascona 2.0 s og tiden med denne model sluttede.

 

2010-2013. Den danske berømte Opel Manta i 200 var kommet i hus, i forbindelse med handlen med den sidste Opel Ascona, og for at komme videre, besluttede midt rallyteam at nu sætter vi den i stand og køre videre i den. Bilen gik helt tilbage til rally kørende Holger Helle, Karl Åge Jensen, Peter Rene jensen og John Juel. Den havde stået stille i 10 år da vi gik i gang med at renovere den og det blev en fremragende let kørt rallybil igen.

 

2011. Kørte vi Øresunds cuppen i Historisk. Der var 4 løb i Sverige og 4 løb i Danmark. Vi blev Nr 4 generelt i cuppen,

 

2012. Vi blev danske mestre i historisk i 2012 i Opel Manta. Vi kørte 11 løb og vandt 10 løb. Bilen blev solgt til fordel for.......

 

2014-2015. Service Teknikker for Jacob Madsen / Ole Frederiksen / Line Lykke Jensen i det tyske mesterskab i Opel Adam cuppen. En super fed tid sammen med John Madsen og hele teamet bag Opel Rally i Danmark.

En lille historie om dette, var at jeg var med til 24 løb, Jacob kørte vel omkring 40 løb på de 2 år og jeg kørte sammen med John 52000 km i Servicevognen.

 

2015-2017. Tilknyttet Opel Corsa Rally Cup som sparrings partner til Erik Morsing og Stanis Bertelsen.

 

2013-2017. Audi Urquattro gr 4 er blevet en realitet, der var beregnet 2 år til renoveringen, men det har taget det dobbelte, det er uhyggeligt svært at bygge en så sjælden bil. Der er ikke mange "rigtige" stumper på markedet hvis man ønsker at bygge efter homolegerings attesten. Der har været brugt mange mange timer på at fremskaffe de rette stumper, samt at blive ved med at finde overskud til at blive ved, men det er lykkedes og vi glæder os til at komme i gang med en nye sæson. Bilen er fra 1982, og kommer til at køre i periode i 1977-1981, da den er bygget på den første attest fra januar 1981.

 

Til slut vil jeg sige tak til alle som jeg har mødt på min vej i rallysporten. Der er mange pokaler i skabene, men de er ikke de vigtigste længere, det er de mange venskaber som er rundt omkring i det ganske rally land.

For resten ... så glemmer jeg helt at jeg har været speaker til mange rallysprints rundt omkring i Danmark, men det er rallysprintet i gammelrand som jeg har størst respekt for, på denne lille hastigheds prøve bliver man udfordret på aller fornemmeste vis, for kan man køre stærkt her og komme igennem uden skrammer så er man en god Rallykører.

 

Hvor mange løb det er blevet til i alt har jeg ikke længere styr på , for i dette skriv har jeg ude ladt alle rallysprints og klubrallys i de sidste 15 år, samt alle dem som jeg med stor glæde har hjulpet undervejs. Jeg har lært meget undervejs og en ting står helt klart , at rally kan man dyrke på mange måder, og der er mange meninger om hvordan man skal dyrke denne sport, men et er sikkert, der skal meget stor entusiasme til og ....... GÆT selv.

Det er ligeledes blevet til mange ferier som er gået rallysportens vej. 10 VM rallyer er afholdt i feriens tegn samt Hunsrück rally Eifel Rally og Larvik rally i Norge et par gange samt et utal af løb i Sverige som har været nydt med madpakken på ryggen.

Nu er det et stort ønske at nyde Quattroens historie sammen med den og mine gutter som har hjulpet mig undervejs.