Søren Tangaa

Velkommen til Dansk Rally Clubs hjemmeside

Søren Tangaa

 

 

Da jeg fik bil i 1975, en Ford Escort "RS 1100" startede jeg med lidt orienteringsløb, som hurtigt viste sig for kedeligt og gik hurtigt over til at køre m/s prøver, som medlem i "FAMA" ( Frederiksborg Amts Motorklub) i Hillerød.

 

Min 2. kører hed dengang Mikael Anker Olesen - vi læste dengang sammen på Københavns Navigationsskole til Skibsfører i A.P Møller/Mærsk ! Jeg er stadig i søfartserhvervet i indenrigs færgefart.

 

Efter et par år med m/s prøver, blev bilen skiftet ud med en escort mk 2, 1600 sport ( x Erling Jensen, "bankmanden") som jeg så kørte DM rally i. Det første rally i Jylland var på 850 km med en 70 km lang prøve på militærarealet Boris, hvor vi lagde æsken på taget.!!!!

Bilen var dog ikke mere skadet end vi kunne fortsætte. og der blev kørt et par år i DM.

 

I 1982 byttede jeg Escorten ud med en Talbot 424, 1,6 lt Gr A, ( x Niels Larsen, Hillerød) og begyndte at køre i Sverige og Tyskland - Snaphanerally, Rally Baltic etc - dog havde jeg ingen fast co-driver så det gik ikke alt for godt.

 

Start 1984 købte jeg en helt ny Toyota Corolla coupe AE 86, 1,6 lt Gr N. En rigtig fin standard bil at køre rally i. Det første rigtige rally bilen kørte, et DM i Nordsjælland, var faktisk med Morten Spiro som chauffør/min lille bror Klaus som co-driver. Morten havde ikke fået sin Mazda 323 klar i Gr N. og spurgte om han kunne leje min.....!( DM point i Gr.N).

Herefter kørte jeg faktisk kun udenlandske rally's i Holland Belgien og Tyskland. Her kan nævnes Limbugia rally Holland 1985, "86, "87, "88, "89. - med en 2 plads i holland i Gr N som bedste resultat. Ardenner rally i Belgien, Køln-Arhweiler rally og Rally Baltic i Tyskland, samt lidt special prøver i DK, med et sjællandsmesterskab som bedste resultat.

 

Efter skilsmisse i 1990, blev bilen solgt, og jeg blev så nødt til at sætte sporten lidt på st.by. Dog gik der ikke længe inden jeg blev kontaktet og spurgt om jeg kunne tænke mig at sidde ved siden af.

Det kunne måske være meget sundt at prøve og min debut var som co-driver for Kent Rasmussen, i MAZDA 323 4WD, GR.A. Stanley Kilow satte mig ind i noteskrivning og brug af disse.

Her efter ved siden af Kim Andersen i Ford Escort, Jørgen Weinreich - Fiat Cinqucento Cup 1995 hvor vi vandt alle 6 DM afd, og kørte EM finale I Spanien, Rally Catalunia delt op på 3 rally på 3 dage.

1996 kørte vi i Henrik Lundgaards Opel Kadett, ( ingen succes) - 1997 kom Ib Kragh og spurgte om jeg ville sidde ved siden af i Ford Sierrra Cosworth, til DM, OK !!! 1998 var så vidt jeg husker et "sabbat" år, men i 1999 kom jeg ved siden af Michael Pedersen, Vejle i en Peugeot 106 kit car 1,3, også i DM, Det gik vældig godt og vi vandt sølv i DM ( tror jeg nok). I 2000 blev det til en 106 Maxi - 1,6 GR.A Det gik rigtig godt med en 3 plads generelt ved DM i Slagelse og flere klasse sejre., og vist nok DM bronze. 2001 belv min sidste DM sæson også i 106 Maxi, og herefter egentlig motorsportspause indtil 2007, hvor jeg begyndte med historisk motorsport i en Fiat 124 spider.( regularity). 2010 blev det til en Fiat 124 Abarth ( replica) som der er kørt Hill Climb og sprint i, og 2013 blev den byttet ud med en 124 Abarth med det rigtige stelnr. Den har dog ikke været nogen succes, mht at finde de rigtige stumper så den er i år blevet byttet med en Lancia Delta HF int 16v - årg 1990, hentet hjem fra Italien. Altså liiii nøjagtig historisk. Den er pt ved at blive klargjort med dk papirer, rally syn mm.

Det er her jeg står lige nu, håber bilen bliver klar til medio sept, til et løb på Fyn.

I mellem tiden kan jeg jo agere co-driver, eller official - hvis nogen lige står og mangler.

Ja en lang lang rallylivshistorie - håber det kan bruges.